Team Performance
Hoe verhoog ik de prestaties van mijn team?
Met behulp van het DISC model ben je in staat om jezelf, medewerkers, collega's, partner en klanten beter te begrijpen. Hierdoor kun je beter aansluiten op elkaars persoonlijke behoeften en daardoor beter met elkaar communiceren en effectiever samenwerken. Met dat inzicht kun je ook aan de slag met je verdere persoonlijke ontwikkeling.
Met behulp van de Teamscan breng je in kaart hoe effectief het team functioneert.
Interim Manager Bedrijfsvoering & Operations Atriumgroep
MT-lid en Interim Manager voor de afdeling operations (Financiën, ICT, HR) en Finance (de financiële dienstverlening aan klanten):
Blije klanten
Weet je waar jouw klanten blij van worden en waar ze (nu nog) ontevreden over zijn. En doe je daar wat mee?
De dialoog met de klanten aangegaan. Waar gaat het goed, waar kan het beter? Waar kunnen we ze nu én in de toekomst nog beter mee van dienst zijn? De resultaten en verbetermaatregelen zichtbaar gemaakt op een performancebord zodat deze constant in beeld zijn en hier de focus op blijft.
Kwaliteit omhoog en verspilling aangepakt
Wat zijn de klantwensen en in welke mate voldoen we daar aan? En doen we dat efficiënt? Zijn we heel de tijd brandjes aan het blussen of hebben we de boel onder controle, zijn we flexibel en is er tijd voor verbeteringen, vernieuwing en groei?
Samen met team gezorgd dat er op tijd, compleet en foutloos geleverd werd met minder inspanning waardoor klant – en medewerker tevredenheid toenam mét beter rendement.
Dromen concreet gemaakt
Hoe krijgt je de mensen mee in het bereiken van het doel van het bedrijf, je ondernemersdroom? Hoe zorg je er voor dat je medewerkers doen wat voor jou heel logisch is, ook als je er zelf niet bent? Door heel concreet te maken waar je naar toe wilt en wat je van elkaar verwacht.
Samen met de leidinggevenden in een aantal workshops het visie vierluik voltooid. Met elkaar o.a. vastgesteld wat hun kernwaarden zijn, wat dat voor hen als leidinggevende betekent in hun dagelijks handelen richting klanten en hun medewerkers. Het visie vierluik werkt als een kompas. Het geeft richting, betekenis, binding en ongelofelijk veel energie om het doel te realiseren.
Wat brengt de toekomst?
Waar staan we met ons bedrijf en wat komt er op ons af, welke nieuwe ontwikkelingen en kansen zijn er en hoe kan je daar op inspelen om aan de groei en toekomst van je bedrijf te werken?
Samen met management team Trend- en SWOT analyse gemaakt en nagedacht over: moeten we andere doelgroepen of zelfs markten aanboren? Met dezelfde of juist andere diensten? Met andere verdienmodellen? Doen we dat alleen of met partners? Welke zaken leveren geen toegevoegde waarde meer en kunnen worden geschrapt. Wat zou echt nieuw zijn om te doen? Waar kunnen we onze klanten mee verrassen?
Door de bomen het bos weer zien
Zoveel uitdagingen dat je even niet meer weet waar te beginnen?
Met het team aan de slag gegaan om orde in de chaos te scheppen. Welke uitdagingen hebben we? Van welke problemen hebben wij en de klanten het meeste last? Welke zijn het snelst op te lossen en welke duren wat langer. Waar gaan we beginnen en wat hebben we daarvoor nodig?
Strategie werkend krijgen
Wat ga je komend jaar concreet doen om dichter bij de stip op de horizon te komen?
Samen met het management team concrete doelen gesteld op het gebied van omzet, rendement, klanttevredenheid, de belangrijkste processen die daarvoor op orde moeten zijn. En wat dat betekent voor leiderschap, cultuur en de kennis en vaardigheden van de medewerkers. Vervolgens samen met de medewerkers de concrete verbeteracties bepaald die nodig zijn om die doelen te halen zodat duidelijk is “Wat betekent dat voor mij?”
Zijn we op de goede weg?
Nu komt het er op aan. We gaan de acties uitvoeren op weg naar het doel. In deze fase is het van belang om steeds zichtbaar te maken in hoeverre je daarin slaagt of niet. Waarom niet en welke maatregel er genomen moet worden. En door wie, zodat steeds duidelijk is “Wat betekent dat voor mij?” Deze werkwijze vraagt om resultaatgericht werken, teamwork, creativiteit en vooral ook doorzettingsvermogen.
Samen met de teamleiding een performance bord gemaakt en de nieuwe werkwijze ingevoerd.